Sklep internetowy to strona internetowa, za pośrednictwem której klienci składają zamówienia. Może to być mały lokalny sklep, duży detalista, sklep e-commerce lub osoba fizyczna, która sprzedaje projekty za pośrednictwem strony trzeciej. Sklep internetowy może działać w ramach wielu modeli biznesowych. Aby prowadzić sklepy internetowe, będziesz potrzebował katalogu produktów, koszyka na zakupy i innych elementów. Idealna strona internetowego to klucz do sukcesu dla funkcjonowania sklepu internetowego.
Sklepy internetowe – funkcjonowanie
Serwer internetowy jest gospodarzem sklepu internetowego, a hosting e-commerce zapewnia funkcje wymagane do tworzenia, obsługi i zarządzania sklepem internetowym. Funkcje hostingowe obejmują oprogramowanie koszyka na zakupy, certyfikat SSL, obsługę bazy danych, usługi przetwarzania płatności, funkcje bezpieczeństwa i inne funkcje. Sklep internetowy wymaga nazwy domeny, aby skonfigurować swoją obecność w Internecie. Właściciel firmy rejestruje nazwę domeny u rejestratora i łączy ją ze sklepem internetowym. Nazwa domeny jest identyfikatorem sklepu online. Serwer sklepu internetowego posiada adres IP, dzięki któremu użytkownik może połączyć się z serwerem.
Z kolei sklep internetowy szyfruje dane, które przepływają pomiędzy przeglądarką a serwerem internetowym za pomocą protokołu SSL, aby chronić dane klientów. Prywatny certyfikat SSL zapewnia klientom, że strona jest bezpieczna. Katalog produktów jest wirtualną bramą, która udostępnia klientom zestawienie dostępnych produktów wraz z ich opisami, klasyfikacją oraz funkcją wyszukiwania. Składa się on ze stron kategorii oraz stron z listą produktów. Korzystając z katalogu produktów, klient może zamawiać towary, dokonywać płatności, mieć dostęp do obsługi klienta, przekazywać opinie i wykonywać inne funkcje.
Podstawowe elementy systemu e-commerce
Niezależnie od tego, czy kupujesz w sklepie, czy w Internecie, wszystko, co robisz, skupia się wokół transakcji: podstawowej wymiany pieniędzy na towary lub usługi. W prawdziwym sklepie, po prostu bierzesz swoje nowe dżinsy do kasy, przekazujesz trochę gotówki i wychodzisz ze sklepu z zakupami w torbie – to jest transakcja. Podobnie jest w przypadku zakupów online, ale jest jedna istotna różnica: nigdy nie masz do czynienia z towarem (ani nawet go nie widzisz), dopóki nie dotrze on później do Twojego domu. Jeśli to sprawia, że kupowanie przez Internet jest nieco problematyczne dla kupującego, wprowadza to również dwa dodatkowe problemy dla sprzedawcy detalicznego. Oprócz tego, że musi on dysponować pewnymi środkami przetwarzania transakcji w sieci, oznacza to również, że musi mieć sposób na sprawdzenie, czy zamówione przez ciebie towary są rzeczywiście dostępne w magazynie, a także sposób na ich wysłanie i dostarczenie pod wskazany przez ciebie adres. Krótko mówiąc, handel elektroniczny polega na połączeniu trzech różnych systemów: serwera WWW, który może zarządzać witryną sklepu internetowego i przetwarzać transakcje (tworząc odpowiednie połączenia z komputerami bankowymi w celu sprawdzenia danych karty kredytowej), systemu baz danych, który może sprawdzać, jakie towary sklep ma na stanie (stale aktualizując je w miarę składania zamówień i najlepiej składając nowe zamówienia u dostawców, gdy zapasy się wyczerpują), oraz systemu wysyłkowego połączonego z magazynem, w którym towary mogą być natychmiast zlokalizowane i wysłane do kupującego tak szybko, jak to możliwe. Tylko pierwszy z tych trzech systemów jest absolutnie niezbędny w handlu elektronicznym.
Wiele osób z powodzeniem prowadzi małe sklepy internetowe bez skomplikowanych baz danych czy systemów wysyłkowych: wystarczy, że mają stronę internetową, na której reklamują swoją działalność i przyjmują zamówienia, a następnie zarządzają kontrolą zapasów i wysyłką w bardziej tradycyjny sposób. W ten sposób działają na przykład drobni przedsiębiorcy, którzy sprzedają przedmioty na portalu aukcyjnym eBay. Ich „bazy danych” znajdują się w ich głowach, a ich „system wysyłkowy” to po prostu spacer na lokalną pocztę.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zakresie tworzenia sklepów internetowych warto skorzystać z usług profesjonalistów takich jak ta firma https://www.tbnet.pl/sklepy-internetowe/